Урок-казка змагання
Тема: Площі і об'єми
геометричних фігур.
Мета: Поглибити і
систематизувати знання учнів з обчислення площи та об’єму, розвивати логічне мислення.
Тип уроку: урок-казка змагання.
Сьогодні у нас урок повторення теми " Площі і об'єми". І це
буде урок: казка змагання. Ми з вами поділимося на три команди і відправимося в Смарагдове містечко, до великого
чарівника Гудвіна.
(Слайд №1)
Учитель: Напевно, багато хто з вас читав казку Олександра Волкова "Чарівник смарагдового міста". Якщо хтось ще не знайомий з цієї книгою, то можливо після сьогоднішнього уроку захоче прочитати її, тому що ми з вами ще не раз зустрінемося з її героями.
Отже, приготувалися до подорожі.
Учитель: Напевно, багато хто з вас читав казку Олександра Волкова "Чарівник смарагдового міста". Якщо хтось ще не знайомий з цієї книгою, то можливо після сьогоднішнього уроку захоче прочитати її, тому що ми з вами ще не раз зустрінемося з її героями.
Отже, приготувалися до подорожі.
(Слайд 2)
Учитель:Серед великого степу, в Канзасі, жила дівчинка Эллі. Одного разу зла чарівниця Гінгема своїм чаклунством викликала потужний ураган. Вихор підняв будиночок дівчинки вгору, закрутив його і поніс по повітрю. Цей ураган заніс дівчинку в країну, де жили чарівниці і відбувалося багато незвичайного, але вона дуже хотіла повернутися додому, до мами і тата. Але як це зробити, - вона не знала.
Діти, давайте їй допоможемо. Першою, кого зустріла Эллі, була добра чарівниця Жовтої країни - Вилліна, яка також хоче допомогти дівчинці.
Учитель:Серед великого степу, в Канзасі, жила дівчинка Эллі. Одного разу зла чарівниця Гінгема своїм чаклунством викликала потужний ураган. Вихор підняв будиночок дівчинки вгору, закрутив його і поніс по повітрю. Цей ураган заніс дівчинку в країну, де жили чарівниці і відбувалося багато незвичайного, але вона дуже хотіла повернутися додому, до мами і тата. Але як це зробити, - вона не знала.
Діти, давайте їй допоможемо. Першою, кого зустріла Эллі, була добра чарівниця Жовтої країни - Вилліна, яка також хоче допомогти дівчинці.
У свої чарівній книжці вона прочитала: «Для того щоб
дізнатися як дівчинці Еллі повернутися додому учні 5 класу повинні виконати
наступне завдання. Кожній команді потрібно виконати завдання. Кожне завдання
оцінюється в 1 бал. Кожна команда виконує приклади на дошці.
(Слайд 3)
1
команда
|
2
команда
|
3
команда
|
1) 23 – 4= ;
|
1) 52 + 23 = ;
|
1)152–25= ;
|
2) (63 -16) : 25= ;
|
2) (73-43) :
50 = ;
|
2) (93-129)
: 25 = ;
|
3) (63 + 122) : 15= ;
|
3) (53+ 132)
: 21 = ;
|
3) 132 + ( 52 – 49)3 = ;
|
4) (3*6)2 : 9 -24 = ;
|
4) 12 * 23 – (4*8)2:16 = ;
|
4) 4 * 33 – (21 – 7)2 :49 =;
|
Учитель: Перше завдання
виконане, підведемо підсумки.
(перевірку
проводимо за заздалегідь готовими відповідями).
Вилліна почала читати: - "Бамбара, чуфара, скорики, морики, турабо, фурабо, лорики, єрики. Великий чарівник Гудвін поверне додому маленьку дівчинку, занесену в його країну ураганом, якщо вона допоможе трьом істотам добитися виконання їх найзаповітніших бажань: пікапу, трикапу, ботало, мотало…".
Живе великий Гудвін в Смарагдовому місті, але дорога до нього далека. Вимощена вона жовтою цеглою. По дорозі їх буде чекати багато несподіваного: темні ліси із страшними звірами, швидкі річки із небезпечними переправами. Але дівчинка сміливо відправилася в дорогу. Супроводжував її маленький друг - собачка Тотошка.
Эллі з Тотошкою мандрували уже деякий час і стомилася. Сіли відпочити біля блакитної огорожі, за якою колосилося поле стиглої пшениці. Біля загорожі стояла довга жердина, на якій прилаштувалося солом'яне опудало. Воно мало забавний і в той же час добродушний вигляд. Раптом опудало заговорило, і дівчинка дізналася, що унього заповітне бажання – отримати мізки. Він готовий супроводжувати Еллі в Смарагдове місто, але йому для цього потрібно опуститися на землю. А ви діти, допоможете і виконаєте завдання. На його виконання знадобиться 5 хвилин.
(Слайд 4 )
Завдання 2
1 команда.
1 команда.
Площа поля прямокутної форми 116 га, а ширина - 800м. Знайдіть довжину цього поля. ( 116000:800=145м)
2 команда.
2 команда.
Площа садової ділянки прямокутної форми дорівнює 135 га. Довжина ділянки 300 м. Чому дорівнює ширина ділянки? (135000:300=450
)
3 команда.
3 команда.
Знайдіть площу земельної ділянки, якщо її
ширина 800 м, а довжина - 900 м. Відповідь виразити в га.
( 800*900=720000=750 га)
Страшило опустився на землю. Тепер в Смарагдове місто вони вже пішли утрьох: Еллі,Тотошка і Страшило.
Дорога ставала все важчою. Подорожні зайшли до великого і дрімучого лісу. У лісі вони почули стогін. Друзі стали пробиратися крізь гущавину і побачили якусь фігуру. Біля надрубаного дерева з високо піднятою сокирою в руках стояла людина, цілком зроблена із заліза. Його голова, руки і ноги були прикріпленні до залізного тулуба на гвинтах. На голові замість шапки була мідна воронка, краватка на шиї також була залізна Він сказав дівчинці: «Суглоби мої заржавіли, і я не можу рухатися, але якщо мене змастити, я буду як новенький. Масельничку ти знайдеш в моїй хатинці».
Щоб допомогти дівчинці відшукати масельничку в хаті залізного дроворуба потрібно виконати нові завдання: За кожне вірне завдання команда отримує 1 бал, максимально ви зможете отримати 3 бали. Час для виконання завдання 3хв.
Страшило опустився на землю. Тепер в Смарагдове місто вони вже пішли утрьох: Еллі,Тотошка і Страшило.
Дорога ставала все важчою. Подорожні зайшли до великого і дрімучого лісу. У лісі вони почули стогін. Друзі стали пробиратися крізь гущавину і побачили якусь фігуру. Біля надрубаного дерева з високо піднятою сокирою в руках стояла людина, цілком зроблена із заліза. Його голова, руки і ноги були прикріпленні до залізного тулуба на гвинтах. На голові замість шапки була мідна воронка, краватка на шиї також була залізна Він сказав дівчинці: «Суглоби мої заржавіли, і я не можу рухатися, але якщо мене змастити, я буду як новенький. Масельничку ти знайдеш в моїй хатинці».
Щоб допомогти дівчинці відшукати масельничку в хаті залізного дроворуба потрібно виконати нові завдання: За кожне вірне завдання команда отримує 1 бал, максимально ви зможете отримати 3 бали. Час для виконання завдання 3хв.
(Слайд5)
Завдання 3.
- 1 команда: Виразити в квадратних сантиметрах: 15 дм2, 4 м 23см2, 14000 мм2.
- 2 команда: Виразити в квадратних дециметрах: 12 м2, 3м2 4 дм2, 4000 см2.
- 3 команда: Виразите в квадратних метрах: 12 га, 8 га 7 а, 3500 дм2.
Завдання 3.
- 1 команда: Виразити в квадратних сантиметрах: 15 дм2, 4 м 23см2, 14000 мм2.
- 2 команда: Виразити в квадратних дециметрах: 12 м2, 3м2 4 дм2, 4000 см2.
- 3 команда: Виразите в квадратних метрах: 12 га, 8 га 7 а, 3500 дм2.
Що у вас вийшло? Підрахуємо бали.
Молодці, діти, Еллі знайшла масленичку, друзі допомогли дроворубові і він розповів їм свою сумну історію. Виявилось, що у нього теж є заповітне бажання -залізному дроворубові дуже хотілося мати серце. Щоб його отримати він відправився разом з друзями в Смарагдове місто до великого чарівника Гудвіна. Раптом попереду Эллі помітила стовп з надписом:
Подорожній, поквапся!
На дорозі за поворотом
Виконаються усі твої бажання!!!
Еллі прочитала напис, дуже зраділа і подумала, що прямо зараз вона зможе виявитися вдома, в Канзасі, з мамою і татом. Дівчинка побігла першою від своїх супутників і опинилася в полоні у Людоїда.
Молодці, діти, Еллі знайшла масленичку, друзі допомогли дроворубові і він розповів їм свою сумну історію. Виявилось, що у нього теж є заповітне бажання -залізному дроворубові дуже хотілося мати серце. Щоб його отримати він відправився разом з друзями в Смарагдове місто до великого чарівника Гудвіна. Раптом попереду Эллі помітила стовп з надписом:
Подорожній, поквапся!
На дорозі за поворотом
Виконаються усі твої бажання!!!
Еллі прочитала напис, дуже зраділа і подумала, що прямо зараз вона зможе виявитися вдома, в Канзасі, з мамою і татом. Дівчинка побігла першою від своїх супутників і опинилася в полоні у Людоїда.
(Слайд 6)
Людоїд страшенно зрадів, упіймавши дівчинку. Він вирішив влаштувати собі справжній бенкет. Але доки гострив свій великий ніж, втомився і вирішив поспати декілька годин. Таким чином, у друзів Еллі з'явився час, щоб врятувати дівчинку. Але ось невдача. Замок Людоїда був розташований на пагорбі. Його оточувала висока стіна, на яку не видерлася б і кішка. Перед стіною був рів, наповнений водою. Але людоїд підняв перекидний міст і замкнув на два засуви чавунні ворота. Щоб друзям здолати усі ці перешкоди знайдіть вірний розв’язок таких завдань:
Людоїд страшенно зрадів, упіймавши дівчинку. Він вирішив влаштувати собі справжній бенкет. Але доки гострив свій великий ніж, втомився і вирішив поспати декілька годин. Таким чином, у друзів Еллі з'явився час, щоб врятувати дівчинку. Але ось невдача. Замок Людоїда був розташований на пагорбі. Його оточувала висока стіна, на яку не видерлася б і кішка. Перед стіною був рів, наповнений водою. Але людоїд підняв перекидний міст і замкнув на два засуви чавунні ворота. Щоб друзям здолати усі ці перешкоди знайдіть вірний розв’язок таких завдань:
(Слайд 7)
Завдання оцінюється в 1 бал. У вас 5 хв.
Завдання оцінюється в 1 бал. У вас 5 хв.
Завдання 4.
1 команда: Кімната в замку Людоїда має форму прямокутного паралелепіпеда. Її об'єм дорівнює 72 м3, а висота 3м. Обчисліть площу стелі цієї кімнати.
1 команда: Кімната в замку Людоїда має форму прямокутного паралелепіпеда. Її об'єм дорівнює 72 м3, а висота 3м. Обчисліть площу стелі цієї кімнати.
2 команда: Їдальня в замку Людоїда має форму прямокутного паралелепіпеда. Його об'єм дорівнює 432м3, а висота - 4м. Обчисліть площу підлоги в їдальні.
3 команда: Людоїд тримає Еллі в підвалі. Підвал має
форму куба. Висота цього приміщення 3м. Скільки кубічних
метрів повітря знаходиться в підвалі.
Перевіраємо відповіді.
І з цим завданням ви впоралися.
Завдяки вам Страшило і Залізний дроворуб змогли зайти до замку Людоїда. Правда там вони сильно гомоніли і розбудили сплячого хазяїна, але друзі так мужньо боролися з ним, що перемогли. Людоїд переможенний, а Еллі разом з друзями продовжує шлях. Але їх пригоди не закінчилися.По дорозі вони зустріли Боягузливого лева, який захотів піти з друзями до великого Гудвіну, щоб той дав йому сміливості. Еллі дуже зраділа.
Перевіраємо відповіді.
І з цим завданням ви впоралися.
Завдяки вам Страшило і Залізний дроворуб змогли зайти до замку Людоїда. Правда там вони сильно гомоніли і розбудили сплячого хазяїна, але друзі так мужньо боролися з ним, що перемогли. Людоїд переможенний, а Еллі разом з друзями продовжує шлях. Але їх пригоди не закінчилися.По дорозі вони зустріли Боягузливого лева, який захотів піти з друзями до великого Гудвіну, щоб той дав йому сміливості. Еллі дуже зраділа.
- Я дуже рада!- сказала Еллі.
Це третє бажання і,
якщо виконаються усі три, Гудвін поверне
мене на батьківщину. Йдемо з нами".
По обидві сторонн дороги ліс ставав ще похмурішим. Коли стало зовсім темно із зарослів почулося глухе сопіння і протяжний рев. Боязкий лев повідомив подорожніх, що в цьому лісі живуть шаблезубі тигри. Це страшнючі чудовиська. Вони набагато більші звичайних тигрів. У них з верхньої щелепи стирчать ікла, як шаблі. Тигри наздогнали наших мандрівників. Дітт, допоможіть левові впоратися з ними. Зараз учасники кожної команди по черзі виходять до своїх дошок і записують потрібні формули. Як тільки закінчить одна з команд підведемо підсумок. Максимальне число балів – 6.
По обидві сторонн дороги ліс ставав ще похмурішим. Коли стало зовсім темно із зарослів почулося глухе сопіння і протяжний рев. Боязкий лев повідомив подорожніх, що в цьому лісі живуть шаблезубі тигри. Це страшнючі чудовиська. Вони набагато більші звичайних тигрів. У них з верхньої щелепи стирчать ікла, як шаблі. Тигри наздогнали наших мандрівників. Дітт, допоможіть левові впоратися з ними. Зараз учасники кожної команди по черзі виходять до своїх дошок і записують потрібні формули. Як тільки закінчить одна з команд підведемо підсумок. Максимальне число балів – 6.
(Слайд8)
Завдання 5.
(Учасники кожної команди, по черзі виходячи до дошки, записують наступні формули):
1) Формула шляху;
2) Формула площі прямокутника;
3) Формула площі квадрата;
4) Формула площі поверхні прямокутного паралелепіпеда;
5) Формула об'єму прямокутного паралелепіпеда;
6) Формула об'єму куба;
Нарахування балів.
Ви молодці!!!
Тигри переможені, але подорожні виявилися на березі широкої і швидкої річки. Мандрівникам потрібно потрапити на інший берег. Залізний дроворуб зробив пліт і друзі почали переправу.
"Все було добре, поки пліт не наблизився до середини річки. Тут швидка течія підхопила його і понесла по річці, а жердини не діставали до дна. Мандрівники розгублено дивилися один на одного.
- Не може бути, ми повинні дістатися до Смарагдового міста! -закричав Страшило і натиснув на жердину. Але в цьому місці було мілко і жердина глибоко встромлявся в неї. Страшило не встиг випустити жердину з рук, а пліт понесло за течією, і через мить Страшило вже висів на на жердині посередині річки, без опори під ногами.
(Учасники кожної команди, по черзі виходячи до дошки, записують наступні формули):
1) Формула шляху;
2) Формула площі прямокутника;
3) Формула площі квадрата;
4) Формула площі поверхні прямокутного паралелепіпеда;
5) Формула об'єму прямокутного паралелепіпеда;
6) Формула об'єму куба;
Нарахування балів.
Ви молодці!!!
Тигри переможені, але подорожні виявилися на березі широкої і швидкої річки. Мандрівникам потрібно потрапити на інший берег. Залізний дроворуб зробив пліт і друзі почали переправу.
"Все було добре, поки пліт не наблизився до середини річки. Тут швидка течія підхопила його і понесла по річці, а жердини не діставали до дна. Мандрівники розгублено дивилися один на одного.
- Не може бути, ми повинні дістатися до Смарагдового міста! -закричав Страшило і натиснув на жердину. Але в цьому місці було мілко і жердина глибоко встромлявся в неї. Страшило не встиг випустити жердину з рук, а пліт понесло за течією, і через мить Страшило вже висів на на жердині посередині річки, без опори під ногами.
(Слайд 9).
Друзі ж, виявившись на березі стали думати як їм виручити Страшилу. Тут вони помітили лелеку, що стояла неподалік. Той стояв на одній нозі і, здавалося спав, але насправді він вирішував завдання. Допоможіть лелеці за 1хвилину вирішити їх і, заробивши 1 бал для своєї команди, допоможете бідному Страшилі.
(Слайд 10)
Завдання 6.
1 команда: Пліт пливе по річці із швидкістю 10 км/год. Яку
відстань подолає пліт за t годин?
2 команда: Подорожуючи на плоті, друзі за t годин
пропливли 40 км. Яка швидкість плоту?
3 команда: Мандрівники на плоті пропливли 50 км ізшвидкістю V км/год. Скільки часу знаходилися в дорозі
мандрівники?
Отже, ваші результати!
Ви успішно впоралися із завданням.
Усі друзі знову разом і продовжують подорож далі.
Тепер вони весело йшли по полі, засіяному чудовими квітами білого і блакитного кольору. Де-інде зустрічалися маки червоного кольору. Усім було весело. Страшило був врятований, ані людоїд, ані яри, ані шаблезубі тигри, ані швидка річка не зупинила друзів на шляху до Смарагдового міста і вони вирішили, що усі перешкоди залишилися позаду. Чим далі йшли мандрівники, тим більше ставало в полі маків. І швидко мандрівники оптнилися серед великого макового поля. Аромат маку діє як снодійне.
Ви успішно впоралися із завданням.
Усі друзі знову разом і продовжують подорож далі.
Тепер вони весело йшли по полі, засіяному чудовими квітами білого і блакитного кольору. Де-інде зустрічалися маки червоного кольору. Усім було весело. Страшило був врятований, ані людоїд, ані яри, ані шаблезубі тигри, ані швидка річка не зупинила друзів на шляху до Смарагдового міста і вони вирішили, що усі перешкоди залишилися позаду. Чим далі йшли мандрівники, тим більше ставало в полі маків. І швидко мандрівники оптнилися серед великого макового поля. Аромат маку діє як снодійне.
(Слайд 11)
Тому мандрівники намагалися якнайшвидше перейти через це поле,але лев все-таки не встиг вийти за межі поля і заснув. Друзі дуже злякалися, що він помре. Нашим мандрівникам може допомогти королева мишей, яку вони врятували від кігтів кота. Але одна вона зробити нічого не може, їй потрібно покликати своїх підданих. І тут знову потрібно ваша допомога. Тільки відповідати потрібно дуже швидко, адже для лева дорога кожна хвилина. На екрані, почерзі для кожної з команди, з'явиться питання. Потрібно швидко відповідати на них. Кожна правильна відповідь -один бал. Максимально можна заробити 3 бали.
Увага на екран!
Тому мандрівники намагалися якнайшвидше перейти через це поле,але лев все-таки не встиг вийти за межі поля і заснув. Друзі дуже злякалися, що він помре. Нашим мандрівникам може допомогти королева мишей, яку вони врятували від кігтів кота. Але одна вона зробити нічого не може, їй потрібно покликати своїх підданих. І тут знову потрібно ваша допомога. Тільки відповідати потрібно дуже швидко, адже для лева дорога кожна хвилина. На екрані, почерзі для кожної з команди, з'явиться питання. Потрібно швидко відповідати на них. Кожна правильна відповідь -один бал. Максимально можна заробити 3 бали.
Увага на екран!
(Слайд12)
Завдання 7
1 команда:
Чи згідні ви з твердженням:
а) будь-який куб є прямокутним паралелепіпедом;
б) якщо довжина прямокутного паралелепіпеда недорівнює його висоті, то він не може бути кубом;
в) кожна грань куба квадрат.
2 команда:
Чи згідні ви з твердженням:
а) рівні фігури мають рівні площі;
б) будь-який квадрат є прямокутником;
в) нерівні фігури мають різні площі.
3 команда:
Чи згідні ви з твердженням:
а) деякі прямокутники є квадратами;
б) якщо периметри прямокутників рівні, то ці прямокутники мають рівну довжину і ширину;
в) площу будь-якого прямокутника можна обчислити за формулою площі квадрата.
1 команда:
Чи згідні ви з твердженням:
а) будь-який куб є прямокутним паралелепіпедом;
б) якщо довжина прямокутного паралелепіпеда недорівнює його висоті, то він не може бути кубом;
в) кожна грань куба квадрат.
2 команда:
Чи згідні ви з твердженням:
а) рівні фігури мають рівні площі;
б) будь-який квадрат є прямокутником;
в) нерівні фігури мають різні площі.
3 команда:
Чи згідні ви з твердженням:
а) деякі прямокутники є квадратами;
б) якщо периметри прямокутників рівні, то ці прямокутники мають рівну довжину і ширину;
в) площу будь-якого прямокутника можна обчислити за формулою площі квадрата.
Усі молодці. Ви врятували Лева. Небезпека минула. Дуже добре, що миші встигли врятувати Лева.
- Як це дивно! Я завжди вважав себе великим і сильним. І ось квіти, такі нікчемні в порівнянні зі мною, булиб загубили мене, а жалюгідні, маленькі істоти, миші, на яких я завжди дивився з презирством, врятували ! А все це через те, що їх багато, і вони дружні.
- Продовжимо шлях до Смарагдового міста, - промовила Еллі. Три заповітні бажання мають бути виконані і це відкриє мені шлях на батьківщину!
А Смарагдове місто вже тут поруч. Ми разом з друзями дійшли до нього. (Слайд 13)
ЛАСКАВО ПРОСИМО ДО СМАРАГДОВОГО МІСТА.
2. Підведення підсумків :
Оголошуються результати гри.
Усі учасники команди, що перемогла, і найбільш активні від інших командах за урок отримують позитивні оцінки.
3. Рефлексія.
Дайте відповідь на питання:
1) На уроці мені сподобалося …?
2) Я дізнався цікове …?
3). Мій настрій можна виразити за допомогою смайлика?
4. Домашнє завдання:
Немає коментарів:
Дописати коментар